Bildekilder
Street View-bilder kommer fra to kilder: Google og bidragsyterne våre.
Vårt innhold
Innhold som Google eier, har alltid opphavshenvisningen «Street View» eller «Google Maps». I bildene våre blir alltid ansikter og bilskilter automatisk gjort uskarpe.
Innhold fra andre bidragsytere
Når brukere bidrar med innhold, vises det et kontonavn du kan klikke eller trykke på ved siden av det aktuelle innholdet. I noen tilfeller vises det også et profilbilde.
Hvordan lages egentlig Street View-bilder?
For at vi skal kunne dele Street View-bilder, jobber teknikerteamet vårt utrettelig i kulissene. Her kan du få et glimt av arbeidet teamet legger ned for å tilby deg Street View.
-
TRINN 1
Innhenting av bilder
Først må vi kjøre rundt og ta bilder av stedene som skal vises i Street View. Vi følger nøye med på mange faktorer, deriblant været og befolkningstettheten i ulike områder, for å finne ut når og hvor vi kan få tatt så gode bilder som mulig.
-
TRINN 2
Innretting av bildene
Når vi skal matche hvert enkelt bilde med bildets geografiske plassering på kartet, kombinerer vi signaler fra bilens sensorer, som måler GPS, hastighet og retning. Dette gjør det enklere å rekonstruere den nøyaktige ruten bilen tok, og vi kan også vippe og justere bilder etter behov.
-
TRINN 3
Slik gjør vi vanlige bilder om til 360-bilder
For å unngå mellomrom i 360-bildene, tar nabokameraene bilder som overlapper litt, og deretter «syr» vi bildene sammen til ett enkelt 360-graders bilde. Så bruker vi spesielle bildebehandlingsalgoritmer for å redusere «sømmene» og skape jevne overganger.
-
TRINN 4
Slik viser vi deg riktig bilde
Hvor raskt bilens tre lasere reflekteres fra overflatene, forteller oss hvor langt unna en bygning eller en gjenstand vi er, og det gir oss mulighet til å sette sammen 3D-modeller. Når du beveger deg mot et område et stykke unna, bestemmer 3D-modellen hva som er det beste panoramabildet å vise deg for den bestemte posisjonen.
-
TRINN 1
Innhenting av bilder
Først må vi kjøre rundt og ta bilder av stedene som skal vises i Street View. Vi følger nøye med på mange faktorer, deriblant været og befolkningstettheten i ulike områder, for å finne ut når og hvor vi kan få tatt så gode bilder som mulig.
-
TRINN 2
Innretting av bildene
Når vi skal matche hvert enkelt bilde med bildets geografiske plassering på kartet, kombinerer vi signaler fra bilens sensorer, som måler GPS, hastighet og retning. Dette gjør det enklere å rekonstruere den nøyaktige ruten bilen tok, og vi kan også vippe og justere bilder etter behov.
-
TRINN 3
Slik gjør vi vanlige bilder om til 360-bilder
For å unngå mellomrom i 360-bildene, tar nabokameraene bilder som overlapper litt, og deretter «syr» vi bildene sammen til ett enkelt 360-graders bilde. Så bruker vi spesielle bildebehandlingsalgoritmer for å redusere «sømmene» og skape jevne overganger.
-
TRINN 4
Slik viser vi deg riktig bilde
Hvor raskt bilens tre lasere reflekteres fra overflatene, forteller oss hvor langt unna en bygning eller en gjenstand vi er, og det gir oss mulighet til å sette sammen 3D-modeller. Når du beveger deg mot et område et stykke unna, bestemmer 3D-modellen hva som er det beste panoramabildet å vise deg for den bestemte posisjonen.
Steder vi skal besøke
Vi kjører gjennom mange land med Street View-bilen for å gi deg bilder som forbedrer opplevelsen din, og som gjør det lettere å oppdage verden rundt deg. Se listen over land hvor vi skal kjøre eller gå neste gang.
Område | Område | Tid |
---|---|---|
{[value.region]} | {[value.districts]} | {[value.datestart| date:'MM/yyyy']} - {[value.dateend| date:'MM/yyyy']} |
På grunn av faktorer vi ikke rår over (f.eks. vær eller stengte veier), er det mulig at bilene våre ikke er i drift, eller at mindre endringer kan forekomme. Vær dessuten oppmerksom på at selv om du ser en bestemt by på listen, kan det hende at vi også drar innom andre mindre byer og tettsteder i nærheten, som ligger innen kjøreavstand.
Steder vi har besøkt
De blå områdene på kartet viser hvor Street View er tilgjengelig. Zoom inn for å se flere detaljer, eller bla gjennom dette innholdet i appene eller på nettstedene våre.
Googles egne Street View-biler
Bla gjennom Street View-bilene våre.
-
Street View-bilen
Vi har kommet langt siden oppstarten i USA i 2007. I dag har vi utvidet 360-bildene våre til å omfatte steder på alle sju kontinenter.
-
Street View Trekker
Med Trekker får Street View tilgang til flere steder rundt om i verden – steder der ingen bil, trehjulssykkel, tralle eller snøscooter kommer til. Denne ryggsekken er utstyrt med et kamerasystem på toppen, og dermed kan vi ta bilder mens vi manøvrerer oss gjennom trange passasjer eller på steder som bare er tilgjengelige til fots. Den første bildesamlingen som ble tatt med denne kamerateknologien, var av det røffe fjellterrenget i Grand Canyon i Arizona.
-
Street View-trallen
Da noen av våre kunstelskende Googlere uttrykte et ønske om å få Street View-teknologien inn i museer over hele verden, så vi oss nødt til å utvikle et system som enkelt kunne passere gjennom museumsdører og navigere mellom og rundt skulpturer. Til dette første innendørsforsøket monterte vi alt nødvendig utstyr på en mindre ramme – en håndvogn med klengenavnet «Trallen», som ble utstyrt med et kamerasystem. Den har ikke bare tatt bilder inne i museer, men også innendørs andre steder, for eksempel i Det hvite hus og på idrettsanlegg.
-
Street View-snøscooteren
Et annet sted vi hadde lyst å ta med oss Street View-kameraene til, var skibakkene. Det gikk med noen helger og noen treplanker, litt teip og noen ekstra harddisker, som ble pakket inn i skijakker for å beskytte dem mot kulden, men til slutt greide teamet å montere Street View-utstyret på en snøscooter. Skiløpere, snøbrettkjørere og trugegåere kan nå utforske Whistler Blackcomb Mountain og det kuperte, snødekte landskapet med flere omkringliggende skianlegg.
-
Street View-trehjuling
For byer med små gater måtte vi tenke på et kjøretøy som var kraftig nok til å holde Street View Trekker. For at vi skulle kunne ta oss frem gjennom noen av de smale smugene, fant teamet vårt ut at motorsykkelen Selis Robin fra Indonesia var en god løsning. Møt Street View-trehjulingen. Vi har bygd en ekstra mast spesifikt for dette kjøretøyet for å forbedre stabiliteten til Street View Trekker.