Retningslinjer for salg og merkevarer

Retningslinjene for Street View-salg og -merkevarer gjelder spesifikt for profesjonelle fotografer og byråer. Ved å følge disse retningslinjene kan du sørge for at du skiller deg ut som en viktig bidragsyter, at du kan dele den supre Street View-opplevelsen i VR-format, og at kundene dine kan dele Street View-statusen sin med stolthet. Du kan ta i bruk elementene nedenfor for å øke sannsynligheten for å oppnå salg.

«Bli med innenfor»-klistremerker

«Bli med innenfor»-klistremerker

  • Markedsfør nylig fotograferte bedrifter som er lagt til i Street View.
  • Skriv ut dette klistremerkedesignet med en valgfri utskriftstjeneste.
Fil med Trusted-merket

Fil med Trusted-merket

  • Kvalifiserte Street View-bidragsytere kan bruke både Trusted-merket og det kjøretøyspesifikke merket i samsvar med retningslinjene for salg og merkevarer nedenfor.
  • De som ikke er – eller ikke lenger er – kvalifisert, kan ikke bruke disse merkene.
Google Cardboard

Google Cardboard

  • Kos deg med Street View i virtuell virkelighet.
  • Det er meget nyttig i demoer eller som gaver til kunder.
  • Hvis du har 100 eller flere enheter, er du kvalifisert til å få tilpasset grafikk og lav pris per enhet (USD 7,59).
  • Gå til Maxbox VR for å få rabatter for Trusted-spesialister som ønsker å tilby tilpassede Cardboard-briller for virtuell virkelighet.

Standarder for merkevarebygging

Selv om du ikke er medlem av Trusted-programmet, kan noen av retningslinjene nedenfor likevel være relevante for deg. Hvis du er interessert i å bli med i Trusted-programmet, kan du lese gjennom artikkelen Skill deg ut som sertifisert spesialist for å finne ut mer om kravene.

Det er bare fotografer eller bedrifter med status som Trusted-sertifisert som kan bruke Google Maps Street View-merkevaren og Trusted-merket som elementer i markedsføringen sin. Som sertifisert spesialist kan du vise dem frem som symboler på den høye statusen du har oppnådd. Sertifiserte spesialister kan bruke Trusted-merket, ordmerket og merkevareelementene, innbefattet Google Maps- og Street View-logoene eller andre relaterte logoer. Nedenfor ser du hva du kan og ikke kan gjøre med disse elementene. Hvis du mener at noen bruker Googles merkevareelementer på en måte som ikke er tillatt, kan du rapportere denne upassende bruken.

Dette kan du gjøre:

Dette kan du gjøre:

  • Du kan bare bruke Trusted-merket og -merkevareelementene dersom du er et sertifisert medlem av programmet.
  • Du kan tilby profesjonelle 360-bilder som en del av tjenestene dine.
  • Du kan bare vise Trusted-merket på hvit bakgrunn med tilstrekkelig utfylling, uansett hvor du viser det.
  • Du kan bare bruke Trusted-merket sammen med navnet ditt eller bedriftsnavnet og logoen.
  • Du kan bruke Trusted-merket og -merkevareelementene på nettsteder, i presentasjoner, på arbeidsklær og i trykt salgsmateriell.
  • Påse at merket og merkevareelementene ikke er de mest fremtredende elementene på siden eller klærne.
  • Når du viser grafikk på taket av et kjøretøy, kan du bare bruke din egen merkevare og logo.
Dette kan du ikke gjøre:

Dette kan du ikke gjøre:

  • Du må ikke gi villedende informasjon om eller skjule at du er en del av Trusted-programmet når du har kontakt med bedrifter på nettet.
  • Hvis du tilbyr tjenester til leie (f.eks. hvis du markedsfører deg som sertifisert Street View-leverandør), kan du ikke kombinere disse tjenestene med Local Guides-medlemskapet ditt. Hvis du ønsker tips om hvordan du kan fortsette å selge fototjenester samtidig som du deltar i Local Guides, kan du følge innlegget på Local Guides Connect.
  • Du kan ikke endre noen av merkene, logoene eller ordmerkene knyttet til Google Maps, Street View eller Trusted-programmet, heller ikke ved å legge til grafikk, strekke bildene eller oversette dem.
  • Ikke bruk merket på en misvisende eller støtende måte. Du kan for eksempel ikke bruke merket på en måte som antyder at Google anbefaler produkter eller tjenester.
  • Du kan ikke bruke Google-, Google Maps-, Street View- eller Trusted-varemerket eller noen andre Google-varemerker – eller varemerker som ligner på disse – i domenenavn.
  • Du kan ikke vise Street View-ikonet eller kjøretøyspesifikke Trusted-merkevareelementer:
    • hvis du ikke er medlem av Trusted-programmet
    • i størrelser over 30 x 12 cm (12 x 5 tommer) på kjøretøy
    • som det mest fremtredende eller det eneste merkevareelementet på kjøretøy
    • For eksempel:
Standarder for merkevarebygging

Bruk av merkevarer i nadir/senit på 360-bilder

  • Bruk logoen/navnet på bedriften din i den respektive størrelsen som nadir/senit. Du finner informasjon om formatspesifikke kriterier i disse retningslinjene.
  • Når du bruker merkevaren din i nadir på bildene dine eller på taket til kjøretøyet ditt, må du
    • ha tillatelse til å bruke merkevaren
    • bare vise innhold som er relevant (f.eks. promotering av lokal turisme) eller som på annen måte er begrenset til attribusjon
  • Hvis det dreier seg om sponsing/attribusjon, må merkevaren som vises, oppfylle følgende kriterier:
    • Den kan ikke stå sammen med en Google-merkevareressurs.
    • Den kan ikke stå sammen med markedsføringsgrafikk eller -språk (såfremt det ikke er relevant for stedet som vises).
    • Den må inneholde «sponsored by» eller tilsvarende tekst oversatt til det lokale språket.
  • Du kan ikke bruke Trusted-merket eller andre Google-merkevarer i nadir/senit på 360-bildene dine (innbefattet i eventuell takgrafikk som kan være synlig for kameraet ditt).

I tillegg til disse retningslinjene er det viktig at du overholder Googles regler for riktig bruk, Googles merkevarevilkår, retningslinjene for bruk av Google Maps og Google Earth samt alle andre retningslinjer for bruk av Google-varemerker.

Merk: Hvis du ikke overholder disse retningslinjene, kan du miste sertifiseringen din samt retten til å bruke Trusted-merket og andre merkevareelementer.

Åpenhet og ansvar

Når du selger fotograftjenester til andre, er det viktig at du også jobber etter dette målet, og at du er innforstått med hvilke plikter og rettigheter du har overfor andre personer og i forbindelse med merkevarer og lokale lover.

Sannferdig fremstilling

Sannferdig fremstilling

Som byrå eller fotograf skal du ikke presentere deg selv på en måte som antyder at du er ansatt hos Google. Presenter deg selv på en ærlig måte som en uavhengig bedrift, og informer kundene dine om Googles begrensede rolle som publiseringstjeneste.

Individuelt ansvar

Publiserte bilder vises vanligvis på Google Maps i løpet av få sekunder. Bildene kan imidlertid bli forkastet på et senere tidspunkt hvis de ikke overholder retningslinjene for bilder på Google Maps eller vilkårene for bruk av Google Maps.
  • Hvis et bestilt bilde blir forkastet på Google Maps, har fotografen/byrået og bedriftseieren ansvar for å løse problemet.
  • Vi anbefaler at fotografer umiddelbart korrigerer eller erstatter bilder som ikke overholder retningslinjene våre, og sørger for at de blir godkjent for publisering på Google Maps. Hvis problemet ikke kan løses, må de refundere kunden fullt ut.

Eierskap til bilder

Når fotografer/byråer og bedrifter starter et samarbeid, anbefaler vi at begge partene inngår en skriftlig kontrakt som angir vilkårene i avtalen, garantier og fremtidige eierrettigheter.
  • Det er viktig å slå fast hvem som skal eie bildene etter at fotograferingen er fullført. Hvis fotografen/byrået skal eie bildene, må dere sørge for at bedriftseieren vet hvordan bildene kan brukes uten å krenke fotografens/byråets opphavsrett. Dersom eierskapet blir overført til bedriftseieren, er det viktig å sørge for at vedkommende samtykker i at bildene blir overført, og at vedkommende forstår hvilke rettigheter fotografen/byrået kan beholde.
  • Det samme bildet skal ikke publiseres to ganger i to kontoer (f.eks. i fotografens og bedriftseierens konto).
Overholdelse av lokale lover

Overholdelse av lokale lover

Det er viktig at du overholder alle gjeldende lover når du betjener kunder. Du må ikke fremstille ferdighetene dine eller sluttkvaliteten på arbeidet du utfører, på en misvisende måte. Du må også sørge for at du har den nødvendige forsikringen som trengs for å utføre arbeidet du er leid inn for å gjøre.

Synlighet av bilder

Google rangerer bilder på Google Maps uavhengig av eventuelle kontraktsmessige eller kommersielle avtaler som er inngått mellom tredjeparter, deriblant avtaler mellom bedriftseiere og fotografer. Det at en bedriftseier har betalt en profesjonell fotograf for fotografering, gir ingen garantier for hvordan bildene blir rangert eller vist på Google Maps.
Ingen interessekonflikter

Ingen interessekonflikter

I noen Google-programmer – spesielt Local Guides – er det en forutsetning at du deltar i en ikke-profesjonell kapasitet (du skal f.eks. ikke kompenseres for innholdet du bidrar med). Hvis du tilbyr tjenester til leie (om du f.eks. markedsfører deg selv som sertifisert Street View-leverandør), er det viktig at du ikke blander disse profesjonelle tjenestene sammen med andre, ikke-profesjonelle tjenester som antyder upartiskhet (hvis du som Local Guide f.eks. legger ut en rangering eller anmeldelse).