GoogleAnalytics

Sosial deling

Innhold som deles, vinner. Når du publiserer nytt innhold, holder det ikke å måle vanlige beregninger i den øverste delen av trakten, for eksempel unike besøkende. Kombinasjon av trafikk med deling bygger broer sosialt og gjennom innhold, noe som gjør det mulig å ta veloverveide beslutninger for å bygge opp et fellesskap og øke organisk deling av innhold – på og utenfor nettstedet ditt.

Oversikt

Spor deling av innholdet, både på nettstedet ditt og på eksterne sosiale nettsteder. Bruk Sosiale programtillegg-rapporten og Aktivitetsstrøm-fanen i rapportene Kilder og Sider for å se handlinger og samtaler utenfor nettstedet.

Gå til Sosiale programtillegg-rapportene for å finne deltakelse på nettstedet

Hvis du bruker Googles «+1»-knapp og Facebooks «Liker»-knapp på nettstedet ditt, er det viktig å vite hvilke knapper som blir klikket på, og for hvilket innhold. Hvis du for eksempel publiserer artikler på nettstedet ditt, vil du sikkert vite hvilke artikler som er mest delt, og på hvilke sosiale nettverk de blir delt (f.eks. Google+ eller Facebook). På denne måten kan du opprette mer av innholdet som er populært blant de besøkende på nettstedet, og fjerne funksjoner som ikke blir brukt.

Når du i tillegg kan se hvordan fellesskap bruker innhold utenfor nettstedet ditt, gir det økt innsikt i hvordan budskapene dine spres i mangfoldet av sosiale plattformer.

Hvordan fungerer det?

Hvis du bruker +1-knapper på nettstedet ditt, rapporterer Google Analytics automatisk +1-aktiviteten du mottar fra besøkende, og på hvilken side det skjedde. Hvis du bruker programtilleggene AddThis eller ShareThis, rapporterer de også sosiale aktiviteter på nettstedet automatisk. Andre sosiale programtillegg kan lett tilpasses for å rapportere til GA.

  • Mål og sammenlign forskjellige typer sosiale handlinger
  • Se hvilke sider som mottar sosiale handlinger, og opprett mer av dette innholdet

Hvor finner jeg det?

Du finner Deling-rapportene på Standard rapportering-fanen under Trafikkilder > Sosial > Programtillegg.

Bruk aktivitetsstrømmen for å avdekke deltakelse utenfor nettstedet

Folk bruker, deler og diskuterer innhold på sosiale nettverk i stadig større grad. Over 80 % av brukernes interaksjoner med innholdet, foregår på andre nettsteder enn innholdseierens eget nettsted. Det betyr at de fleste som ser og samhandler med blogginnleggene, videoene og artiklene dine, sannsynligvis gjør dette på andre nettsteder enn ditt eget.

Når brukerne ser på og deler videoene eller blogginnleggene dine, er det vanligvis fordi de opplever innholdet som interessant, inspirerende eller kontroversielt. Aktivitetsstrømmen i Google Analytics viser nettadressene som brukerne delte, hvor og hvordan delingen ble gjort (f.eks. via en videresending, et innlegg eller en kommentar på Google+), og hva som ble sagt om innholdet.

  • Finn ut hvor innholdet er utenfor nettstedet og hvordan målgrupper samhandler med det
  • Forstå hvilket innhold og hvilke interesseområder som engasjerer målgrupper utenfor nettstedet for å legge opp strategien for fremtidig innhold
  • Finn ut hvor fellesskapsadministrasjon, brukerstøtte eller markedsføringsressurser på nettet distribueres best

Hvordan fungerer det?

Aktivitetsstrømmen er en nettadressebasert metode for sporing av interaksjoner utenfor nettstedet ditt, som bokmerker, kommentarer og deling. Den identifiserer når innholdet er delt eller underlagt en annen sosial handling innen fellesskapene og nettstedene fra sentrum for sosiale data.

Hvor finner jeg det?

Du finner aktivitetsstrømmen i Standard rapportering under Trafikkilder > Sosial >, og ved å klikke på Aktivitetsstrøm-fanen.