Med annonser for varer i butikk har SportScheck gjort det skarpt blant kunder på mobilenheter.

Uansett om det er jogging, fjellturer, skating eller snøbrettkjøring de brenner for, velger flere millioner kunder årlig å handle hos SportScheck, Tysklands ledende kjede av sportsbutikker. Som «møtepunktet for aktive mennesker» gjør SportScheck det enkelt for kundene å handle både på og utenfor Internett med tradisjonelle kataloger, en omfattende nettbutikk, en mobilapp og en rekke fysiske beliggenheter over hele Tyskland.

Info

  • Som «møtepunktet for aktive mennesker» har SportScheck – Tysklands ledende kjede av sportsbutikker – en produktportefølje bestående av mer enn 36 000 varer og 500 ulike merkevarer.

  • Hovedkontor: Unterhaching i Tyskland.

  • www.sportscheck.com

Mål

  • Å skape en sømløs handleopplevelse for kunder i flere kanaler.

  • Øke antallet butikkbesøk og dermed også inntektene innenfor et definert kostnad/inntekt-forhold.

  • Tilskrive butikkbesøk og inntekter utenfor Internett til betalte søketiltak.

Tilnærming

  • De brukte annonser for varer i butikk for å nå ut til kunder med relevant, stedsspesifikk produktinformasjon.

  • De økte budene på mobilannonsering og konfigurerte kampanjer med annonser for varer i butikk med geografisk målretting rundt fysiske butikker.

  • De begynte å bruke Google Analytics og konverteringer fra butikkbesøk for å måle effekten annonsene hadde på inntektene og antallet butikkbesøk.

Resultater

  • De fikk en oppgang på 108 % i antallet butikkbesøk, samtidig som besøksraten i butikk i forhold til nettbutikken forholdt seg konstant.

  • Inntektene utenfor Internett ble mer enn doblet for trafikk skapt gjennom annonser for varer i butikk.

Selskapet la merke til at mange av kundene hoppet frem og tilbake mellom nettbutikken og de fysiske butikkene. Kundene fant og undersøkte produkter på nettet, og så dro de til den fysiske butikken når de skulle kjøpe det de hadde funnet. Dette fikk markedsføringsteamet til SportScheck til å tenke på om det kunne finnes bedre måter de kunne nå ut til kundene på, og måter å følge kundene på uansett kanal.

Denne måten var annonser for varer i butikk.

Bruk av annonser for varer i butikk for å fange oppmerksomheten til folk som søker mens de er på farten

Tenk deg en syklist som gjør seg klar til et viktig løp, men så punkterer hun under den siste treningsturen. Hun trenger et nytt dekk – og det raskt! Mens hun er ute for å kjøpe frokost dagen før løpet, finner hun frem smarttelefonen for å se hva som er tilgjengelig i butikker i nærheten. Det er i dette øyeblikket annonser for varer i butikk viser sin sanne verdi – ikke bare gjør de det enkelt for syklisten, men merkevaren får også vist frem produktene de har tilgjengelig. Syklisten får se informasjon om hvilke produkter hun kan skaffe seg i nærheten, og kan velge å kjøpe direkte fra nettet.

SportScheck ville annonsere for produktbeholdningen de har i butikkene sine, på nettet. Derfor valgte de å kjøre kampanjer med annonser for varer i butikk med geografisk målretting innenfor en radius på 5 km rundt hver enkelt butikk. Markedsføringsteamet økte deretter budene for mobilannonsering for å sikre at annonsene ble vist til relevante kunder i nærheten av butikkene.

«Som forhandler i flere kanaler var det viktig for oss å nå ut til kundene i alle kanaler. Vi ville vise relevant produktinformasjon til kundene når de søkte på nettet, og annonser for varer i butikk var en perfekt løsning.»
- Rahel Götz, Teamleder for resultatbasert markedsføring på nettet i SportScheck

Når brukerne klikker på en av SportSchecks annonser for varer i butikk, blir de sendt til en lokal butikkfront som Google er vert for – en solid digital butikkfront. Fra butikkfronten kan de se varelageret den lokale butikken har, sammenligne priser, se åpningstidene, få en veibeskrivelse og ringe til butikken. Når brukerne er klare til å kjøpe noe, kan de fullføre transaksjonene i nettbutikken til SportScheck eller i den lokale butikken, eller de kan bruke alternativet for å kjøpe på nettet og hente i butikken.

«Som forhandler i flere kanaler var det viktig for oss å nå ut til kundene i alle kanaler», sa Rahel Götz, teamleder for resultatbasert markedsføring på nettet i SportScheck. «Vi ville vise relevant produktinformasjon til kundene når de søkte på nettet, og annonser for varer i butikk var en perfekt løsning.»

Måle effekten annonser for varer i butikk har både på og utenfor Internett

Etter at SportScheck hadde sparket i gang kampanjene med annonser for varer i butikk, brukte de konverteringer fra butikkbesøk for å måle effekten av de nye annonsene med tanke på å lokke kunder inn i de lokale butikkene. Med konverteringer fra butikkbesøk – som måler samlet statistikk om Google-brukere som klikker på søkeannonsene til et selskap og deretter besøker en lokal butikk – fikk merkevareselskapet en dypere forståelse av hvilken rolle den digitale plattformen spiller i kundeopplevelsen frem mot et kjøp.

SportScheck brukte også Google Analytics til viktige beregninger på siden for den lokale butikkfronten, blant annet andelen engasjerte brukere etter enhet, hvor mange som brukte «klikk for å ringe»-knappene, og hvor mange som ville ha en veibeskrivelser til butikkene. Disse statistikkene ble brukt til å optimalisere kampanjene for butikkbesøk og resulterende salg utenfor Internett.

SportScheck gjør det skarpt – med dobbelt så høye inntekter og en dobling i antallet butikkbesøk

Bare sju uker etter at kampanjene ble lansert, hadde SportScheck en oppgang på 108 % i butikkbesøk, og inntektene utenfor Internett ble mer enn doblet for trafikken som ble generert av kampanjene med annonser for varer i butikk. Da selskapet tok med konverteringer fra butikkbesøk i regnestykket, fikk de se hvor viktig den digitale plattformen er i arbeidet med å generere faktiske resultater utenfor Internett.

I dag er ikke lenger butikkfrontene til SportScheck inndelt i på og utenfor Internett som fullstendig atskilte elementer. «Gjennom annonser for varer i butikk kunne vi øke trafikken utenfor Internett og gi teamet vårt stedsspesifikke resultatdata i nettkampanjene våre. Med disse annonsene fikk vi dermed et felles kontaktpunkt mellom disse to verdenene, og vi kunne styrke posisjonen vår som en innovativ forhandler i flere kanaler», konkluderte Götz.