I fjor lå det en 1965-modell Volkswagen Beach Buggy ute til salgs på Finn.no. Selgeren fra Telemark ville ha 27.000 kroner, og en kar fra Akershus bydde 25.000 kroner.
Selgeren sa at det var greit, og kjøperen fikk blant annet tekstmeldingen:
«Så fint. Du må gjerne komme i dag.»
Senere ringte det fra samme nummer: Selgeren hadde fått et høyere bud, og ville heller selge bilen til ham. Protestene førte ingen vei, og bilen fant aldri veien til Akershus.
Men Akershus-mannen får nå erstatning for avtalebruddet.
Det kan du også få, om det samme skjer med deg. For har man avtalt et kjøp, må begge parter følge avtalen.
SMS er bindende avtale
Akershus-mannen tok med seg saken til Forbrukerrådet, og den gikk videre til Forbrukerklageutvalget.
Utvalget består av eksperter på norsk forbrukerrett, som kan hamre bindende vedtak i bordet – også ved konflikter mellom privatpersoner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.