I rapporten fra Bloomberg NEF (BNEF), som er basert på en nylig gjennomført studie, heter det blant annet at elektriske biler er bedre for miljøet enn tradisjonelle bensinbiler.
De legger til at den fordelen elbilene har, vil bli større etter hvert som en stadig større andel av elektrisiteten kommer fra fornybare kilder, som vann-, vind- og solkraft.
Fordelen vil øke
Studien dekker de største bilmarkedene i verden, som Kina, USA, Japan, Tyskland, Storbritannia og Frankrike. De to sistnevnte har den reneste energimiksen av de seks, mens Kina fortsatt har den «skitneste» - selv om den asiatiske giganten gjør store fremskritt mot å gjøre en stadig større andel av sin kraftproduksjon bærekraftig.
Ifølge rapporten var utslippene av karbondioksid i fjor jevnt over cirka 40 prosent lavere fra batterielektriske biler enn fra bensin- og dieselbiler (såkalte «fossilbiler»), logisk nok med størst fordel i Frankrike og Storbritannia, og minst - men stadig økende fordel - i Kina.
Stadig renere strøm
- Når en bil med forbrenningsmotor ruller av samlebåndet, er utslipp per kilometer allerede definert, sier en analytiker hos BNEF, - men for en elbil vil dette utslippet fortsette å reduseres etterhvert som strømnettet blir renere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.