OSLOFJORDTUNNELEN (Dagbladet): Klokka har akkurat passert 15.00, det er en torsdag i februar 2010. Trafikken er som vanlig denne torsdagen i den ulykkesbelastede Oslofjordtunnelen mellom Drøbak og Hurum - trolig den farligste og mest ulykkesbelastede tunnelen i Norge.
Intetanende bilister på vei hjem i Oslofjordtunnelen, de holder fartsgrensa og kjører lovlydig. Samtidig har Utrykningspolitiet avsluttet en fartsøvelse på det lukkede motorsportsanlegget Rudskogen i Østfold.
Hadde trent på bane Etter å ha trent på å kjøre i høye hastigheter skal polititjenestemennene hjem til UPs hovedkvarter i Stavern. Fire av de sivile polititjenestebilene velger å kjøre via Oslofjordtunnelen.
På vei fra Drøbak-siden mot Hurum raser de sivile politibilene gjennom tunnelen.
Dagbladet får bekreftet at det ikke var satt opp skilt eller gjort noe annet for å varsle om råkjøringen i tunnelen
To av bilene blir målt i henholdsvis 205 km/t og 176 km/t. To andre polititjenestebiler blir målt i hastigheter over 130 km/t.
Da UPs sivile biler ble avfotografert av radarkameraene - såkalt Automatisk Trafikk Kontroll - var hastigheten i tunnelen 80 km/t. Seinere har vegmyndighetene av sikkerhetsmessig hensyn valgt å senke den lovlige farten i Oslofjordtunnelen til 70 km/t.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.