Vern av dyrka mark ikke med:

Nye Veier AS setter i gang motorveibygging uten jordvern som krav

NYE VEIER PÅ DYRKA MARK? Slik illustrerer Nye Veier AS sitt veiprosjekt fra Arendal til Tvedestrand. Jordvern blir opp til de enkelte kommunene å vurdere. Les mer Lukk

Nytt veiselskap gjør vei i vellinga, men legger de også vei midt i kornåkeren? Jordvern var ikke omtalt da statsselskapet Nye Veier AS presenterte sine første fem store veiprosjekter.

Det statlige veiselskapet regjeringen opprettet for å få fart på veibygginga i landet, Nye Veier AS, presenterte torsdag sine fem første store veiprosjekter.

Tvedestrand – Arendal, Langangen – Dørdal, Kolomoen – Moelv, Kristiansand Vest – Vigeland og Trøndelag i første fase frem til 2019/2020. Tre av prosjektene påbegynnes umiddelbart, melder selskapet på sine hjemmesider.

Det skjer dagen etter at en rekke partier på Stortinget ytret uro over at store vei- og jernbaneprosjekter kan undergrave vedtaket om at maksimum 4000 dekar matjord skal bygges ned i året.

Les også: Landbruksministeren vil ikke ha jordvern i nasjonale samferdselsplaner

Lar kommunene ordne jordvernet

Nye Veier, som ble operativt fra nyttår, oppgir at prioriteringene av disse fem

RASKE VEIER: Her er strekningene Nye Veier AS tar fatt på nå. Hva skjer med matjorda i de nye traseene? Les mer Lukk

veiene er basert på lønnsomhet for samfunnet, ulykkesbelastningen på strekningene, muligheten for helhetlig utbygging av lange strekninger, hvor klare strekningene er til å bygges ut, EU-krav som for eksempel krav til sikkerhet i tunneler og i hvilken grad prosjektene bidrar til mernytte for lokalsamfunnene.

– Dere har ikke nevnt som mål å unngå nedbygging av matjord. I hvilken grad har dere vurdert vern av dyrket mark i prosjekteringen av disse fem veistrekningene?

– Jordvern er prosesser som blir kjørt i kommunaldelplaner i forbindelse med korridorvalget, svarer administrende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland.

Les også: Hele Stortinget vil ha mer jordvern enn landbruksministeren

Fakta om Nye Veiers veiprosjekter:  

Strekningen E18 Tvedestrand – Arendal: 23 km fire felt motorvei av den 131 km lange veistrekningen E18 Langangen – Grimstad. Samlet kostnadsoverslag: 40 milliarder kroner. Bompengeproposisjon er ventet til Stortinget i vår.

* Strekningen E18 Langangen – Dørdal: 35 km fire felt motorvei som også inngår Langangen – Grimstad. Langangen– Rugtvedt er klar for oppstart regulering, mens Rugtvedt – Dørdal venter på bompengeproposisjon til Stortinget.

* Strekningen E6 Kolomoen – Moelv: 43 km fire felt motorvei som inngår i den 80 km lange strekningen Kolomoen – Ensby. Samlet kostnadsoverslag: 17,5 milliarder kroner. Prosess pågår for bompengeproposisjon.

* I utbyggingsprosjektet E6 Trøndelag skal det totalt bygges 115 km vei med et estimert kostnadsoverslag på 26 milliarder kroner. Prosjektet består av tre strekninger: Ulsberg – Melhus, Ranheim – Værnes og Kvithammar – Åsen. Det er fortsatt noen forhold som må avklares før endelig tidsplan kan besluttes.

* I utbyggingsprosjektet E39 Kristiansand – Sandnes skal det totalt bygges 208 kilometer vei med et estimert kostnadsoverslag på 48 milliarder kroner. Strekningen kan få oppstart i 2018. Kristiansand Vest – Vigeland ligger an til å bli bygd ut først.

Kilde: NTB

Ikke oversikt over jordvern nå

– Har dere som utbyggere noen tanker om jordvern?

– Kommuneprosessene er brede. Det er mange hensyn å ta; skog, by- og tettstedsutvikling og så videre. I kommuneprosessene er alle med for å ivareta sine sektorinteresser.

– Hva er Nye veiers sektorinteresse?

– Vi skal ivareta størst mulig riktig korridorvalg ut fra samfunnsøkonomisk nytte, sier Hovland til ABC Nyheter.

– Hvordan tror du hver enkelt kommune klarer å ha oversikt så summen av nedbygginger av dyrkbar jord ikke overskrider Stortingets grense på 4000 dekar i året?

– Jeg har ikke god oversikt på det nå, sier den nye vei-direktøren.

Les også: – Storkommuner beste tiltak for å styrke jordvernet