Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport: Piggskatejakt!


AÅ
 Share

Recommended Posts

En vellykket fisketur starter ofte med litt forarbeid, og for et par uker siden surfet eg på nettet og tastet inn "piggskate" i google-søkeren. Mange treff kom opp, de fleste fra FS :) Men et bilde fanget oppmerksomheten min, et vakkert undervannsbilde av en piggskate (photosight.org) tatt av en dykker.

Når eg klikket på albumet til fotografen fikk eg se mange andre flotte bilder, men også personlig informasjon. Når eg så hvilket bosted fotografen hadde begynte pulsen å slå en del raskere.

Fotografen var fra Bulandet, kun en times båttur unna fra mitt hjemsted. Kunne virkelig bildet også være tatt der? Under kommentarfeltet på nettsiden ble dette bekreftet! Og ikke bare det. Det stod også at i juli/august måned krydde det av piggskater på grunna (15-30m). Opptil 10 stk hadde vært oppservert på samme tid!

Dette måtte undersøkes nærmere, og etter noen e-poster frem og tilbake med fotografen så hadde eg lokaliseringen klar, og det var bare å vente på ferien. Lørdags kveld var dagen kommet, og båt og utstyr pakket med sikte på skateland.

30083_s.jpg

Eg dro ut i strålende vær. En fin start på ferien!

Min bestemor hadde “bestilt” lyr til middag så på veien utover stoppet eg ved en stake i Buefjorden og fikk raskt noen smålyrer.

30084_s.jpg

Middag til bestemor er sikret:)

30085_s.jpg

Stedet eg skulle til ligger mellom Værlandet og Bulandet, og er knyttet sammen med flere bruer. Solnedgangen i det flotte landskapet der ute var vakker!

Klokken 2300 var båten ankret opp på 28 meters dyp og to stenger ble rigget til. En lett havstang 12-20 pund en haspelstang 20-50 gram fikk begge hvert sitt glidetakkel. Hvert takkel hadde to Owner Mutu kroker i str 1/0 opp til 5/0. Eg agnet opp med råtten makrell og reker, og da eg slapp ned taklene føltes bunnen myk og fin ut, og forhåpningene kunne vel nesten ikke bli større. Nå var det bare å vente.

Etter kun 20 minutter begynner haspelstangen og riste, og litt snøre blir trukket forsiktig ut. Noen sekunders venting , bremsen koples inn og fast fisk! Så blir det bare tungt, men med enkelte drag. Kunne det virkelig være??? Eg turte nesten ikke tenke tanken at eg skulle få skate så raskt. Dessuten

kunne kampen minne litt om steinbit.

I skumringen klarer eg ikke å se fisken i det den nærmer seg , og da den er nesten oppe, skyter den fart nedover igjen, og nå er eg sikker på det er steinbit. Fisken pumpes forsiktig opp igjen og nå er den sliten. Da stikker det plutselig en hale opp av vannet!! Jaaaa, skate!! Og den ser bra ut. Eg rygger innover i båten og holder stangen med en hand, mens eg med den andre leter etter kleppen. I den sterke strømmen tar eg ingen sjanser, og skata kleppes lett i ene vingen.

30087_s.jpg

Min ande piggskate noensinne. Fascinerende fisk, med vakre tegninger!

30086_s.jpg

Undersiden.

Skata veies til 4630 gram og måler 90 cm fra snute til hale. En fantastisk start!

Bare tretti minutt etter begynner den kraftigste stangen å røre på seg. Eg slakker på nytt ut og strammer bremsen før fisken sveives på. Fisken suger seg fast til bunnen og gjør seg så tung den kan, men blir trøtt etter hvert og begynner å stige oppover. Det kjennes helt likt ut, bare tyngre! Etter nok en spennende kamp kleppes skata og plasseres i baljen med lyren før fotograferingen:)

30088_s.jpg

30090_s.jpg

30091_s.jpg

30093_s.jpg

30092_s.jpg

30089_s.jpg

Skata veide hele 6720 gram og var 96 cm lang.

Så på bare en time hadde eg fått to praktfulle piggskater i båten. Det var over all forventning. Eg hadde trodd at beste tiden kom til å bli i de mørkeste timene mellom ett og tre på natten, men da skjedde det ikke stort. Eg fikk en liten steinbitbaby, før piggskate nummer tre ble landet på haspelstangen litt før klokken tre.

30094_s.jpg

Siste skata for kvelden. Nummer tre og 4040 gram.

En ny plass på 90 meters dyp ble forsøkt, men dette ble resultatløst. Uansett var eg trøtt og sliten, men meget fornøyd så da gikk turen hjemover igjen med stø kurs for sengen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig fisk !!

...men hansker i sumarnatta ?

Hehe! Kaldt var det ikke, men skatene sugde seg fast i båten, og skulle eg rekke å ta selvutløserbilder måtte eg behandle de raskt og da ble det hansker på gitt.

Takk for alle gratulasjoner :angry2::lol:

John Davy: Plassen er fint mulig å nå fra land ja. Ligger ikke mer enn 20 meter fra øyene og det er bebyggelse på den ene siden.

Krheldal: piggskate er ingen plage her i gården:) Er du kjent i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Kaldt var det ikke, men skatene sugde seg fast i båten, og skulle eg rekke å ta selvutløserbilder måtte eg behandle de raskt og da ble det hansker på gitt.

Takk for alle gratulasjoner :D:D

John Davy: Plassen er fint mulig å nå fra land ja. Ligger ikke mer enn 20 meter fra øyene og det er bebyggelse på den ene siden.

Krheldal: piggskate er ingen plage her i gården:) Er du kjent i området?

Ikke veldig godt kjent der selv nei. Vet at disse linefangstene er gjort mellom bulandet og solund ett eller annet sted. Samme fangster er gjort i området på østsiden av solund.

Også pigghåen er visst plagsom til tider. Men det er vel mer normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.