Kjøpssikkerhet på nettet

Stadig mer handel foregår på nettet. Google hjelper forbrukerne med å finne produkter på en rekke forskjellige måter, og selv om vi ikke kan kontrollere innholdet på Internett, ønsker vi å hjelpe forbrukere med å handle trygt på nettet. De aller fleste nettbaserte transaksjoner går knirkefritt, men i noen tilfeller er det en risiko involvert, og det er derfor vi har opprettet denne siden med nyttige tips og verktøy du kan bruke når du handler på nettet.

Sikkerhetstips

  • Hvis det virker for godt til å være sant …: er det som regel det. Sammenlign prisen du ser, med tilsvarende varer som selges andre steder. Hvis det er vesentlig prisforskjell, må du være forsiktig. Husk å undersøke selgeren og stille spørsmål om varens forfatning. Når et nettsted inneholder dårlig grammatikk og skrivefeil, bruker bilder i lav oppløsning fra merkeeierens offisielle nettsted og tilbyr produkter som er sterkt rabatterte, kan dette bety at nettstedet selger falske produkter. Det er viktig å være forsiktig – noen nettsteder som selger falske produkter, etterligner oppsettet og bildene på merkeeierens nettsted, eller bruker et domenenavn som inneholder merkenavnet.

  • Undersøk nye selgere: Hvis du ikke har handlet fra en selger før, bør du undersøke litt på forhånd for å være sikker på at selgeren er legitim. Du kan for eksempel finne ut mer om bedriftshistorien og søke på nettet etter anmeldelser fra andre kjøpere som har erfaring med selgeren. Legitime selgere skal oppgi kontaktinformasjon du kan bruke dersom du har spørsmål eller problemer med transaksjonen. Dette kan for eksempel være en postadresse, et telefonnummer eller en e-postadresse. Mange nettsteder som selger falske produkter har nettadresser som høres ekte ut. Disse kan inkludere fraser som [merke]onsale.com eller official[merke].com. Hvis du søker etter Whois-informasjonen for siden, kan du finne ut hvem som eier domenet.

  • Bruk en betalingsmåte med kjøperbeskyttelse: I mange tilfeller begrenser kortselskaper ansvaret ditt for kjøp på nettet som involverer svindel. Noen elektroniske betalingssystemer kan la være å dele hele kortnummeret ditt med selgerne for å gi deg ekstra beskyttelse.

  • Les det som står med liten skrift: Sørg for at du forstår selgerens retningslinjer for levering, garanti og retur. Noen butikker gir full refusjon, mens andre kan velge å trekke visse gebyrer fra refusjonssummen eller bare gi deg kreditt i butikken som refusjon.

  • Ta vare på beviser på at transaksjonen fant sted: Hvis du har en digital utgave eller papirutgave av kvitteringer for store transaksjoner, kan dette være til hjelp for deg hvis du må returnere en vare eller skal bestride uautoriserte belastninger på kontoen din.

  • Unngå hackede nettsteder og hold et øye med adressefeltet i nettleseren: Hvis du klikker på en link og blir viderekoblet umiddelbart, kan det være at nettstedet er blitt hacket og inneholder skadelig programvare. Skadelig programvare, for eksempel virus, dataormer og trojanske hester, kan installere uønsket programvare på datamaskinen din uten at du merker det. Noen hackede nettsteder viderekobler deg ikke til et annet nettsted, men kan inneholde irrelevant innhold som minner om nettsøppel. Det kan være lurt å holde øye med adresselinjen for å være sikker på at linken du klikker på, fører til riktig nettsted.

  • Skriv inn sensitive nettadresser i nettleserens adressefelt manuelt: Ikke naviger til sensitive kontoer ved å klikke på en link eller kopiere og lime inn adressen. Du bør heller skrive inn nettadressen selv. Men pass på at du skriver den riktig – noen nettsteder som driver med nettfisking er helt like det virkelige nettstedet og har nesten identisk adresse, men disse eksisterer utelukkende for å stjele kontoinformasjonen din.

  • Unngå å oppgi personlige opplysninger på nettsteder som ikke er til å stole på: Hvis et nettsted ber om personlige opplysninger utover det som er nødvendig for å kjøpe et produkt eller motta en tjeneste (for eksempel bankkontoinformasjon, passord eller svar på sikkerhetsspørsmål), bør du være på vakt. Slike spørsmål kan være et tegn på nettfiskingsforsøk. Noen nettsteder kan være en blåkopi av et offisielt nettsted, inkludert logoer og tekst, men de er laget av svindlere, utelukkende for å innhente personopplysninger. Her finner du noen tips om hvordan du kan unngå og rapportere nettsteder som driver med nettfisking.

  • Sørg for at passordene dine er sterke: Ikke bruk samme passord på flere kontoer, og husk å endre dem med jevne mellomrom, særlig hvis du tror kontoen din kan være i fare. Her finner du flere tips om hvordan du velger et godt passord.

  • Sørg for at du bruker en sikker tilkobling når du skal sende sensitiv informasjon: Se etter tilkoblingen «https://» (og hengelås-ikonet, hvis du bruker Google Chrome eller Internet Explorer) i adressefeltet når du sender sensitiv informasjon som kredittkort- eller kontonummer. Når du går inn på økonomiske kontoer, må du huske å sjekke at nettstedet har Extended Validation Certificate – mange moderne nettlesere viser nettadressen eller navnet på nettstedet i grønt i adressefeltet dersom organisasjonen som driver nettstedet, er validert.

  • Unngå å utføre økonomiske transaksjoner på offentlige datamaskiner: Unngå å logge på kontoer som inneholder sensitiv økonomisk informasjon (f.eks. bank- eller kredittkortkontoer eller handelsnettsteder) på offentlige eller delte datamaskiner. Hvis du går inn på slike sider på en offentlig eller delt datamaskin, må du huske å logge av og lukke nettleservinduet når du er ferdig.

  • Sjekk at du fikk det du betalte for: Når du har mottatt varen, kan du se raskt over den for å kontrollere at alt er som det skal. Jo raskere du gjør noe med et mulig forsøk på svindel, jo bedre er sjansene for at problemet kan løses på en god måte.

Hvor kan jeg få mer hjelp?

Det er flere organisasjoner som kan hjelpe forbrukere med å rapportere klager og finne en løsning på problemet:

Både Better Business Bureau og National Consumers League tilbyr informasjon. http://www.bbb.org/pittsburgh/migration/bbb-news-releases/2012/12/counteract-counterfeiting-and-shoddy-knock-offs-on-the-internet/ og www.fraud.org

Federal Trade Commission (FTC) håndterer klager angående villedende eller urettferdig forretningspraksis. Gå til http://www.ftc.gov/ftc/contact.shtm for å sende inn en klage.

Hvis klagen gjelder et selskap med hovedkontor utenfor USA, kan det hende du kan rapportere en klage på http://www.econsumer.gov/

Innenfor EU hjelper European Consumer Centres Network forbrukerne med å finne løsninger på slike internasjonale handelsproblemer. http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

Sikkerhetsverktøy

Oppdag Googles topp fem funksjoner for nettsikkerhet, som er utviklet for å holde familien sikker på nettet.

Google-kontoer

Gjør Google-kontoen din enda sikrere

Du kan legge til et ekstra lag med sikkerhet i Google-kontoen din ved å slå på 2-trinns bekreftelse. Hvis du har slått på 2-trinns bekreftelse, sender Google en adgangskode til mobiltelefonen din når noen prøver å logge på kontoen din fra en ukjent datamaskin. Dette innebærer at hvis noen stjeler eller gjetter seg frem til passordet ditt, kan den potensielle angriperen fortsatt ikke logge på kontoen fordi vedkommende ikke har telefonen din. Dermed kan du beskytte deg selv både med noe du vet (passordet ditt), og noe du har (telefonen din).

Les mer

Åpne innstillingene dine ved å klikke på navnet eller bildet ditt oppe til høyre, og klikk på Konto.

Klikk på «Sikkerhet» øverst på siden. I passordboksen klikker du på «Konfigurer» ved siden av «2-trinns bekreftelse».

Nå får du en trinnvis veiledning gjennom konfigureringsprosessen.

Så går du tilbake til innstillingene for 2-trinns bekreftelse. Se over innstillingene, og legg til reservenumre.

Du er ferdig! Neste gang du logger på, får du en tekstmelding med en bekreftelseskode.

Chrome

Surf på nettet – helt privat

Du kan bruke inkognitomodus i Chrome-nettleseren på datamaskinen, nettbrettet eller telefonen når du vil surfe privat. I inkognitomodus registreres ikke nettsidene du besøker eller filene du laster ned, i nettleser- eller nedlastingsloggen for Chrome.

Les mer

Klikk på Chrome-menyen i nettleserens verktøyrad → klikk på Nytt inkognitovindu.

Et nytt vindu åpnes, med inkognitoikonet i hjørnet. Du avslutter økten enkelt ved å lukke vinduet.

Google-kontoer

Google-kontoen din, slik du vil ha den

På Kontoinnstillinger-siden din kan du se tjenester og informasjon knyttet til Google-kontoen din og endre innstillingene for sikkerhet og personvern.

Les mer

Du åpner innstillingene ved å klikke på navnet eller bildet ditt i høyre hjørne, og så klikke på Konto.

Google-kontoer

Bli varslet hvis navnet ditt vises på nettet

Med «Meg på nettet» kan du finne ut og administrere hva folk ser når de søker etter deg på Google. Funksjonen er til hjelp når du konfigurerer Google Alerts, slik at du kan overvåke eventuell informasjon som vises om deg på nettet, og den foreslår automatisk enkelte søkeord du kan velge å holde øye med.

Les mer

Logg på Google-kontoen din og naviger til «Meg på nettet»-delen.

Klikk på «Administrer nettvarslene mine» og så på den røde knappen for å opprette et varsel.

Navnet ditt vises i tekstfeltet. Klikk på tekstfeltet for å se flere varselforslag.

Klikk på «Legg til» for å legge til et varsel. Klikk på blyantikonet for å gjøre endringer og på papirkurvikonet for å slette.

Velg ønsket varselfrekvens i rullegardinmenyen «Hvor ofte».

Google-kontoer

Administrer dataene som er lagret i Google-kontoen din

Google Oversikt viser deg hva som er lagret i Google-kontoen din, og lar deg se noe av den nylige kontoaktiviteten din. Fra ett sentralt sted kan du enkelt se dataene og aktivitetene dine i tillegg til å se innstillingene du har for tjenester som Blogger, Kalender, Dokumenter, Gmail og Google+.

Les mer

Gå til Oversikt for å se et sammendrag av dataene tilknyttet Google-kontoen din og administrere de personlige innstillingene dine.

Fra oversikten kan du se og administrere data lagret i Google-kontoen din.

Se flere sikkerhetsverktøy