Ti ting vi vet er sant

Vi skrev disse 10 tingene for første gang da Google bare var noen få år gammel. Med jevne mellomrom sjekker vi listen for å se om den fortsatt er aktuell. Vi håper at den er det, og at du synes det samme.

  1. Fokusér på brukeren, så ordner resten seg selv.

    Helt siden starten har fokuset vårt vært å gi en så god brukeropplevelse som mulig. Enten vi utvikler en ny nettleser eller gir startsiden en liten oppussing, er vi alltid opptatt av at det skal være noe du har nytte og glede av, ikke bare noe vi gjør med tanke på kortsiktige interne mål eller bunnlinjen. Grensesnittet på startsiden vår er logisk og enkelt, og sidene lastes inn umiddelbart. Vi selger aldri plasseringer i søkeresultater, og vi er svært tydelige på hva som er annonsering. Gjennom annonseringen gir vi deg relevant innhold, og den er ikke distraherende. Og når vi lager nye verktøy og apper, har vi alltid som mål at de skal fungere så bra at ingen brukere ser for seg hvordan de burde fungert annerledes.

  2. Det beste er å gjøre én ting skikkelig bra.

    Vi driver med søk. Vi har en av verdens største forskergrupper som utelukkende jobber med å løse søkeproblemer, og vi vet hva vi er gode på og hvordan vi kan forbedre oss. Gjennom regelmessig arbeid med vanskelige problemer har vi kunnet løse avanserte problemer og rulle ut kontinuerlige forbedringer for en tjeneste som allerede gjør søk etter informasjon til en rask og intuitiv opplevelse for millioner av folk. Det målrettede arbeidet med å forbedre søk betaler seg også gjennom at vi kan bruke kunnskapen vi har tilegnet oss her, i nye produkter, som for eksempel Gmail og Google Maps. Vi håper å kunne nyttiggjøre oss søkekompetansen vi har bygget opp, på tidligere uprøvde områder, og hjelpe folk med å få tilgang til og bruke stadig mer av den voksende informasjonmengden som omgir oss.

  3. Raskt er bedre enn tregt.

    Vi vet at tiden din er dyrebar. Så når du vil finne svar på Internett med en gang, forsøker vi å oppfylle det ønsket. Vi er kanskje alene i verden om å si at målet vårt er at brukerne skal forlate nettstedet vårt så raskt som mulig. Vi har kuttet vekk overflødige ting fra sidene våre og gjort tjenestene vi tilbyr, mer effektive. Som et resultat av dette har vi satt nye hastighetsrekorder om og om igjen, og den gjennomsnittlige responstiden er nå nede i brøkdelen av et sekund. Vi tenker alltid hastighet når vi utgir nye produkter, enten det gjelder mobilapper eller Google Chrome – en nettleser som er laget for å være rask nok til dagens Internett. Og vi fortsetter å arbeide med at alt skal gå enda raskere.

  4. Demokrati på nettet fungerer.

    Google-søk fungerer som en følge av de millioner av enkeltpersoner som legger ut linker på nettsteder for å hjelpe Google med å finne ut hvilke andre nettsteder som har innhold av verdi. Vi tar en vurdering av enhver nettside ved hjelp av over 200 signaler og en rekke teknikker, blant annet den patenterte PageRank™-algoritmen vår, som analyserer hvilke nettsteder andre sider på nettet har «stemt frem» til å være de beste informasjonskildene. Denne tilnærmingsmåten blir faktisk bedre etter som nettet vokser, da hver nye side er et nytt informasjonspunkt og en ny stemme som blir med i tellingen. På samme måte har vi inntatt en aktiv rolle i utviklingen av programvare med åpen kildekode, et område der innovasjon oppstår gjennom en felles innsats fra en rekke programmerere.

  5. Det er ikke bare ved skrivebordet at du trenger å få svar på noe.

    Verden blir stadig mer mobil. Folk vil ha tilgang til informasjon når de trenger den, uansett hvor de er. Vi er en foregangsbedrift innen nye teknologier, og med de nye løsningene våre kan folk verden over utføre en rekke gjøremål på telefonen sin. De kan gjøre alt fra å sjekke e-post og kalenderaktiviteter til å se på videoer, for ikke å glemme at de kan bruke Google Søk på en rekke ulike måter. Og med Android – en gratis mobilplattform med åpen kildekode – håper vi i tillegg at vi kan bidra til økt innovasjon blant mobilbrukere verden over. Med Android kom den åpenheten som tilpasset Internett til en mobil verden. Android er ikke bare til fordel for forbrukerne, som gis flere valgmuligheter og innovative, nye mobilopplevelser, men denne plattformen skaper også inntektsmuligheter for operatører, produsenter og utviklere.

  6. Du kan tjene penger uten å være slem.

    Google er en bedrift. Inntektene våre kommer fra søketeknologien vi tilbyr til selskaper og fra salg av annonsene vi viser på nettstedet vårt og på andre nettsteder. Hundretusenvis av annonsører over hele verden markedsfører produktene sine gjennom AdWords, og hundretusenvis av utgivere bruker AdSense-programmet vårt til å levere annonser som er relevante i forhold til innholdet på nettstedene deres. For å sikre oss at vi jobber til det beste for alle brukerne våre (uansett om disse er annonsører eller ikke), har vi utarbeidet noen veiledende prinsipper for annonseringsprogrammene og -praksisene våre:

    • Vi tillater ikke annonser i søkeresultatene, med mindre de er relevante der de vises. Og vi er overbevist om at annonser kan gi nyttig informasjon hvis – og bare hvis – de er relevante for det du søker etter. Det er altså mulig at enkelte søk ikke viser annonser i det hele tatt.

    • Vi mener at annonsering kan være effektiv uten å være prangende. Vi aksepterer ikke annonsering i forgrunnsvinduer, da slike annonser gjør at du ikke får sett det innholdet du har bedt om. Vi har funnet ut at tekstannonser som er relevante for personen som leser dem, har mye høyere klikkefrekvens enn annonser som vises tilfeldig. Alle annonsører, enten de er små eller store, kan dra nytte av dette svært målrettede mediet.

    • Annonser på Google er alltid tydelig merket med «Annonse», slik at vi ikke går på kompromiss med integriteten i søkeresultatene. Vi manipulerer aldri rangeringene for å få partnerne våre høyere opp i søkeresultatene, og det er ingen som kan kjøpe seg en høyere PageRank. Brukerne våre setter sin lit til at vi opptrer objektivt, og kortsiktige gevinster kan aldri få oss til å risikere å miste denne tilliten.

  7. Det finnes alltid mer informasjon der ute.

    Da vi hadde indeksert flere HTML-sider på Internett enn noen annen søketjeneste, rettet teknikerne våre fokus mot informasjon som ikke var så lett tilgjengelig. Noen ganger gikk dette bare ut på å integrere nye databaser i søk, som for eksempel ved å legge til oppslag for telefonnumre og adresser og bedriftskataloger. Andre tiltak fordret en større grad av kreativitet, som for eksempel da vi la til funksjoner for å søke i nyhetsarkiver, patenter, akademiske journaler og milliarder av bilder og millioner av bøker. Og forskerne våre er fremdeles i full sving med utvikle nye løsninger som gjør at all verdens informasjon blir tilgjengelig for de som søker svar.

  8. Behovet for informasjon går over alle grenser.

    Selskapet vårt ble grunnlagt i California, men idégrunnlaget vårt er å forenkle tilgangen til informasjon for hele verden og på alle språk. Det er derfor har vi kontorer i over 60 land og bruker over 180 Internett-domener, og vi formidler mer enn halvparten av alle søkeresultatene våre til personer utenfor USA. Vi tilbyr grensesnittet til Google Søk på over 130 språk, vi gir folk muligheten til å avgrense søkeresultatene slik at de bare får se innhold på sitt eget språk, og vi har satt oss som mål å tilby alle de andre appene og produktene våre på så mange språk og i så mange tilgjengelige formater som mulig. Ved hjelp av oversettingsverktøyene våre kan folk finne innhold som er skrevet på den andre siden av jordkloden – på et språk de ikke forstår. Takket være disse verktøyene samt innsatsen til frivillige oversettere har vi kunnet forbedre både utvalget av og kvaliteten på tjenestene våre kraftig, selv i de mest avsidesliggende delene av verden.

  9. Det går an å være seriøs uten dress.

    Grunnleggerne våre utviklet Google rundt en idé om at arbeidet skulle være utfordrende, og at utfordringen skulle være morsom. Vi mener at det er mer sannsynlig at flotte, kreative ting skjer med riktig bedriftskultur, og det innebærer langt mer enn lavalamper og gummiballer. Fokus ligger på gruppeprestasjoner og stolthet når det gjelder enkeltprestasjoner som bidrar til selskapets suksess. Vi bruker mye tid på de ansatte, som er iherdige og dedikerte personer med ulike bakgrunner, og med en kreativ tilnærming til arbeid, fritid og livet generelt. Arbeidsmiljøet vårt kan virke avslappet, men når en ny idé oppstår, for eksempel i køen i kantinen, på et gruppemøte eller på treningsstudioet, blir den videreformidlet til andre ansatte, testet og satt ut i livet med imponerende hastighet. Og denne ideen kan være utgangspunktet for et nytt produkt som blir tatt i bruk over hele verden.

  10. Bra er rett og slett ikke godt nok.

    Vi anser det å bli gode på noe som et utgangspunkt, ikke et endepunkt. Vi setter oss mål vi vet at vi ikke kan nå ennå, for ved å strekke oss etter disse målene kan vi nå lengre enn vi forventer. Gjennom innovasjon og en skrittvis tilnærming tar vi sikte på å forbedre ting som allerede fungerer bra, på uventede måter. Som et eksempel på dette kan vi nevne at da en av teknikerne våre så at søk fungerte godt når ordene var stavet riktig, begynte han å lure på hvordan søk håndterte ord med skrivefeil. Dette førte til at han utviklet en intuitiv og nyttigere stavekontroll.

    Selv om du ikke helt vet hva du ser etter, er det vårt ansvaret vårt å finne et svar på dette på Internett – ikke ditt. Vi prøver å forutse kommende behov hos en global målgruppe, og imøtekomme disse med produkter og tjenester som setter nye standarder. Da vi lanserte Gmail, hadde denne tjenesten mer lagringsplass enn noen annen e-posttjeneste der ute. I ettertid kan dette virke som et opplagt valg, men det er jo fordi vi nå har nye standarder for lagring av e-post. Det er nettopp slike endringer vi vil stå for, og vi er på konstant utkikk etter nye områder der vi kan utgjøre en forskjell. Til syvende og sist er utilfredsheten vår med måten ting blir gjort på, drivkraften bak alt vi ønsker å gjøre.

Personvern

Personvernreglene og verktøyene våre samt mer om administrering av informasjonen du lagrer hos Google.

Mer

Sikkerhet

Tilnærmingen vi har til sikkerhet, og hvordan sikkerhetsproblemer rapporteres.

Mer

Programvareprinsipper

Kampen mot villedende Internett-programvare.

Mer

Retningslinjer for uønsket programvare

Kriteriene vi har for brukervennlig programvare på nettet.

Mer

Distribusjonskjede

Engasjementet vårt for ansvarlig produksjon.

Mer